Sunday, December 23, 2012

Sokongan Atau Cacian

Assalamualaikum dan selamat petang.
Lebih kurang lima ke enam hari nak final exam. dan start lah jadi macam-macam suasana, masalah, drama dan sketsa.

Yang tu biarlah, cuma ada beberapa benda yang jadi tanda tanya. Adakah aku terlalu banya melakukan salah pada orang lain sampai ramai musuh?
Atau pun orang lain tak senang lihat rezki orang lain?
Atau mungkin orang menilai aku dari segi siapa aku dulu dan dulu dan sekarang adalah aku yang sama?
Atau mungkin masuk akal, aku memotong jalan orang lain?
Atau juga aku sombong dan berlagak dengan mereka?
Atau aku telah memperkecilkan hati mereka?
Terlalu banyak atau disini ya.

Sekiranya aku memotong jalan orang lain, maaf dipinta, kenapa tak cakap awal-awal, kan boleh berbincang. Masalah pun boleh diselesaikan dengan cara baik, bukan dengan cara senyap. Takut menambah dosa pula.

Sekiranya orang tak senang dengan rezki yang aku terima, maaflah, ini pemberian Allah, kalau orang tak senang maka orang tak menerima Qada' dan Qadar yang Allah telah tentukan. Itu salah satu rukun iman tau. Fahamilah maksudnya.

Kepada yang kecil hati, maaf juga, mungkin ada yang terlepas kata dan sebagainya, saya manusia biasa yang melakukan banyak kesilapan, kadang-kadang kita terlanjur. Itu dah sememangnya lumrah manusia biasa, kalau tak diamaafi, tidak mengapalah.

Kepada yang kata aku sombong, maaf lah, rasanya itu alter ego yang kamu lihat dari luaran. Kalau kamu kenal siapa aku, kamu tahu betapa bangangnya perangai aku kadang-kadang.

Kepada yang menilai diriku buruk dulu dan buruk sekarang. Maaf aku katakan, kamu bangang. Manusia berubah kawan, tidak mustahil untuk jadi yang lebih baik. Dan tidak perlu untuk menunjuk-nunjuk perubahan itu, takut riak orang kata. Manusia.. Perasan tak kalau setiap kali manusia nak berubah, manusia perlukan penyokong, bukan pencaci. Tahu kenapa manusia gagal berubah? sebab pencaci lah. Contohnya bagi bekas penagih dadah, kenapa ada sebahagian yang gagal berubah? sebab tidak ramai yang dapat menerima mereka. Berilah mereka peluang untuk berubah, menunjukkan yang mereka mampu jadi lebih baik. Skeptikalnya manusia ini, kalau itu dulu, maka itu lah mereka sekarang. Pathetic!! Jangan jadi penyumbang kepada kegagalan mereka. Allah sentiasa menerima taubat dan pohonan kemaafan manusia. Dan kenapa manusia gagal berbuat demikian. Kita ni hanya Tanah, Tanah yang hina, dipijak-pijak. Tapi punya akal yang membezakan kita dari tanah yang kita pijak.

Fikirkanlah adakah kita mahu jadi penyebab kegagalan atau penyebab kepada kejayaan seseorang.
Renungkanlah...

No comments:

Post a Comment