Monday, April 25, 2011

Luaran Tak Mencorakkan Dalaman

Kenapa manusia selalu sangat befikiran negatif?
Selalu sangat cepat buat konklusi tentang diri orang lain,
Bila nampak lelaki dikelilingi ramai perempuan dikatanya playboy
Bila orang tak tegur, dikatanya sombong
Bila buat silap sikit dikatanya nakal,jahat..
Don’t judge the book by it cover
Kita diberi akal untuk berfikir,
Apa salahnya gunakan akal untuk menilai orang lain,
Bukan semua lelaki yang dikelilingi perempuan itu playboy,
Mungkin itu rakan rapat dia,
Bukan semua orang yang tak tegur tu sombong,
Dah kalau baru je berjumpa, takkan nak terhegeh-hegeh,
Slow-slow la kalau nak kenal pun,
Bukan semua yang buat silap tu orang jahat,
Manusia kan boleh berubah, alangkan saidina umar pun boleh berubah dari begis ke lemah lembut,
Kita ni tahu kondem orang je kan,
Cuba la kita selami hati orang yang kita buat macam tu,
Tak pun kita jadi mangsa , agaknya macamana perasaan kita?
Jangan persoalkan aku, sebab aku dah selalu kena,
Tapi bagi aku biar lah, mulut orang memang macam tu
Tapi aku tak nak la orang selalu sangat berfikiran negatif
Berfikiran negatif ni sama je dengan bersangka buruk,
Bukankah berdosa untuk bersangka buruk tentang orang lain,
Cuba positifkan fikiran, positifkan pandangan dan nilai terhadap orang lain
Kita ada akal yang boleh berfikir,
Apa gunanya anugerah kalau tak digunakan dengan sebaiknya,
Positifkan fikiran anda, selami hati budi orang tu dulu
Bila dah kenal, dah faham, dah selesa
Baru lah nilai diri dia, sama ada begitu atau begini
‘luaran tak mencorakkan dalaman’

1 comment:

  1. Terasa mak nak....sebab ari tu aku penah cakap kau sombong ngan aku .. =(

    ReplyDelete